Waarom een hybride kantoorinrichting de toekomst is

Gepubliceerd op 9 mei 2025 Leestijd : 5 minuut

De afgelopen jaren, met name tijdens en na Covid-19, is de manier van werken drastisch veranderd. Steeds meer mensen willen graag een of meerdere dagen in de week thuiswerken en voor sommige organisaties is het een vast onderdeel van de werkweek. Dit heeft uiteraard ook invloed op de manier waarop een kantoor optimaal kan worden ingericht, waardoor steeds meer werkgevers kiezen voor een hybride kantoor. In deze blog leggen we uit wat een hybride kantoor is, waarom het zo handig is en hoe wij u kunnen helpen bij het realiseren van een hybride kantoor.

Wat is een hybride kantoor?

Een hybride werkplek is een plek waar zowel vaste als flexibele werkvormen bij passen. In een hybride werkomgeving werkt een deel van het personeel op kantoor en een deel op andere locaties, zoals vanuit huis. De inrichting van het kantoor is aangepast op deze manier van werken. Dit uit zich bijvoorbeeld in gedeelde werkplekken, dus geen vast bureau per medewerker. Ook informele overlegplekken, “creatieve zones” en speciale zones/ruimtes voor (video)bellen en geconcentreerd werken. Zo kunnen medewerkers zelf kiezen waar ze bepaalde taken het meest productief kunnen uitvoeren. Daarnaast scheelt een hybride kantoor ook een hoop ruimte en dus kosten!

De voordelen van een hybride inrichting

Een hybride kantoor wat goed is ingericht resulteert in verschillende voordelen, voor zowel de medewerkers als de organisatie.

Meer flexibiliteit

Een hybride inrichting zorgt voor flexibiliteit in hoe en waar mensen werken. Medewerkers kunnen zo zelf kiezen per taak waar ze deze willen uitvoeren. Zo zullen ze sneller kiezen voor een loungeruimte wanneer er een creatieve meeting gepland staat, en bezoeken ze de stiltecabine om geconcentreerd te werken.

Verhoogde productiviteit

Door medewerkers hun eigen werkplekken te laten kiezen waar zij het meest effectief zullen werken, stijgt de productiviteit. De een kan misschien wel heel geconcentreerd werken op een druk kantoor, maar de ander heeft voor focuswerk tóch liever een stille, afgesloten ruimte.

Kostenbesparing

Wanneer alle medewerkers tegelijkertijd op kantoor aanwezig zijn, is er uiteraard ook meer ruimte nodig. Door medewerkers hybride te laten werken is er een minder grote bezetting op kantoor, waardoor er een minder groot kantoor nodig is. Dit zal de huisvestigingskosten aanzienlijk laten dalen.

Aantrekkelijk werkgeverschap

Een goed ingericht, modern en hybride kantoor is een erg aantrekkelijke werkplek voor (nieuwe) medewerkers. Vooral de jongere generaties zijn enthousiast over deze “nieuwe” manier van werken. Naast het aantrekken van nieuw talent, laat u met een moderne kantoorinrichting ook zien dat de organisatie meebeweegt met de tijd en bereid is om te investeren in het welzijn van de medewerkers!

Hoe ziet een hybride kantoor eruit?

Een hybride werkplek kan er voor elke organisatie anders uitzien. Toch zijn er vaak bepaalde elementen die vaak terugkomen.

Flexibele werkplekken

In plaats van een vaste plek en een vast bureau per medewerker, kiezen steeds meer organisaties voor flexibele werkplekken. Naast de voordelen voor het sociaal welzijn van medewerkers, is het ook praktisch wanneer medewerkers met verschillende collega's samenwerken. Ze kunnen namelijk dagelijks zelf bepalen waar ze willen zitten.

Overlegruimtes en huddle zones

Voor korte overleggen of spontane brainstormsessies zijn huddle zones ideaal. Ze bieden een informele setting die samenwerking, creativiteit en/of ontspanning stimuleert. Handig is ook om dit soort ruimtes akoestisch slim in te richten, zodat zowel de mensen in de ruimte als degenen van buitenaf geen last hebben van geluidsoverlast.

Focusruimtes en belcellen

Focusruimtes en belcellen zijn essentieel wanneer men geconcentreerd wilt werken of een belangrijk belletje moet plegen. Dit voorkomt afleiding voor degene in de ruimte of cel, maar zorgt ook dat medewerkers hierbuiten niet worden gestoord door geluidsoverlast.

Sfeer en welzijn

Een hybride kantoor draagt niet alleen bij aan efficiëntie, maar ook aan de welzijn van het team. Met een modern ingericht, sfeervol kantoor creëert u een plek waar mensen graag komen. Denk hierbij niet alleen aan een belcel, maar ook aan een gezellige koffiecorner of ontspanningsruimte.

Naast het mentale welzijn van de medewerkers, is het lichamelijke welzijn uiteraard ook niet onbelangrijk! Kies daarom voor een ergonomische werkplek met bijvoorbeeld zit-sta bureaus of een ergonomische bureaustoel.

Blok-Interrek: uw partner voor een hybride kantoorinrichting

Het inrichten van een hybride kantoor vraagt om meer dan alleen het neerzetten van bepaalde meubels. Om een kantoor efficiënt in te kunnen richten moet er gekeken worden naar de organisatiecultuur en de wensen van het bedrijf. Blok-Interrek biedt u een complete projectinrichting van advies tot realisatie. Of het nu gaat om het inrichten van een compleet nieuw kantoor, een herinrichting of de inrichting van een bepaalde ruimte: Blok-Interrek denkt met u mee.

Onze experts beschikken over jarenlange ervaring en expertise op het gebied van kantoorinrichting. Wij zorgen niet alleen voor een efficiënte kantoorinrichting, maar ook eentje die past bij de uitstraling en identiteit van de organisatie!

Bezoek onze showroom in Rotterdam

Wij van Blok-Interrek snappen dat u kantoorartikelen eerst in het echt wilt zien of zelfs uitproberen voordat u iets aanschaft. Gelukkig is dat voor ons geen enkel probleem. U bent namelijk van harte welkom om met óf zonder afspraak langs te komen bij onze showroom in Rotterdam. Onze experts staan hier uiteraard voor u klaar met het beste advies voor uw toepassing. Zo kijken we samen naar de mogelijkheden en kiezen we de beste optie voor uw wensen en budget.

Advies op locatie

Heeft u liever dat we bij u langskomen? Geen probleem! Onze specialisten komen graag langs op locatie om zo de organisatie en de ruimte goed in kaart te kunnen brengen, en zo passend advies kunnen geven, geheel vrijblijvend!

Klaar voor de toekomst van hybride werken?

Werkplekken vereisen steeds meer flexibiliteit, comfort en slimme inrichtingen. Een hybride kantoor biedt hierin alles wat nodig is om medewerkers zo optimaal mogelijk te ondersteunen en om uw organisatie voor te bereiden op de dag van morgen.

Wij van Blok-Interrek helpen u graag bij het inrichten van een hybride kantoor en daarmee een toekomstbestendige werkplek. Van idee tot oplevering: wij nemen uw werk uit handen en zorgen voor het gewenste resultaat!

Neem contact met ons op voor vragen of het maken van een afspraak, of bezoek onze showroom in Rotterdam! Wij denken graag met u mee.

Winkelwagen
Producten

Sample

  • :
Aantal
Verder winkelen
20
Campagne image
Kom langs in onze showroom!

Producten bekijken/uittesten in het echt? Onze experts geven u graag advies in onze showroom!

Meer informatie